Ben jij al overgestapt naar de Unified Interface van Dynamics 365?

De nieuwste versie van Microsoft Dynamics 365 – Versie 9.0 – is beschikbaar sinds einde 2017. Nieuwe klanten die voor een implementatie van Dynamics 365 in de cloud kiezen, zullen automatisch starten op deze versie van Dynamics 365. Microsoft zelf spreekt over de meest ingrijpende update van de laatste jaren, dus het is hoog tijd om enkele features toe te lichten in een blogpost.

Twee nieuwe user interfaces voor de prijs van één

Als je kijkt naar de volledige lijst van updates, dan springen onder andere de MultiSelect option sets, Virtual Entities  en Auto-Numbering eruit. Voor de eindgebruiker zullen echter de nieuwe user interfaces het meeste impact hebben. Je leest het goed, met deze update introduceert Microsoft niet één maar twee nieuwe interfaces voor de vertrouwde Dynamics 365 applicaties.

Web-client refresh

In de eerste plaats heeft de traditionele web-client een grondige opfrissing gekregen. Op deze manier wil Microsoft rekening houden met de belangrijkste feedback van klanten over de oude gebruikersinterface.

  • Overbodige ‘whitespaces’ op formulieren en dashboards zijn verwijderd
  • Formulieren en dashboards krijgen een duidelijkere structuur. De gekende secties en tabbladen op formulieren hebben nu duidelijke randen en de afstand tussen secties is consistent.
  • Labels van tekstvelden zijn nu ‘gewrapt’. Geen afgeknipte en onleesbare labels meer.
  • Het lettertype is gestandardiseerd, wat zorgt voor een uniforme look & feel.

De refresh van de web-client is voor Microsoft echter slechts een tussenstap naar een meer doorgedreven update van de user interface.

De Unified Interface

Met de V9 release brengt Microsoft ook een volledig nieuwe ‘Unified Interface’ uit voor Dynamics 365. De voorbije jaren werden verschillende interfaces gebruikt om Dynamics 365 informatie weer te geven, zoals onder ander de standaard web-client, de mobiele app, de ‘Interactive Service Hub’, de Outlook client en de Outlook app. Elke interface was gebaseerd op verschillende technologie, waardoor niet alle functionaliteiten ondersteund werden en de gebruikservaring niet consistent was.
De nieuwe ‘Unified Interface’ is gebouwd op een ‘responsive framework’ dat zich aanpast aan browsers, schermresoluties en apparaten, waardoor de conflicten tussen de traditionele interfaces opgelost worden. Voortaan is het zo dat aanpassingen aan de Dynamics 365 configuratie zowel gelden voor de browser als voor mobiele apps.

Net zoals de refresh van de web-client zal de Unified Interface de bestaande pijnpunten oplossen. Maar deze gaat nog een stap verder met de introductie van de ‘Activity Timeline’ en vernieuwde Business Process Flows

 

No More Social ‘Pain’

De vernieuwde ‘Activity Timeline’ vervangt het huidige ‘Social Pane’.

In het Social Pane worden posts, activiteiten en notes gerelateerd aan een record in Dynamics 365 getoond in verschillende tabs. Al snel werd er door consultants gesproken over ‘Social Pain’, omdat er toch wat mis was aan deze implementatie van ‘activity feeds’. Volgende zaken kon je bijvoorbeeld niet:

  • Records sorteren in de feed
  • Configuratie van de informatie die weergegeven wordt
  • Filters toepassen op de records in de feed.

Met de Activity Timeline kan je echt spreken over ‘The social pane 2.0’, want deze component werd volledig vernieuwd en is in de Unified interface zowel beschikbaar in de web-client als de mobiele app.

Activity Timeline features

 Filter de timeline door middel van text search en visuele elementen
 Uitbreiding van de ‘in-line’ acties op activiteiten in de timeline zoals:

  • Complete
  • Add to Queue
  • Assign
  • Open
  • Delete
 Bekijk/download/open attachments vanop de timeline zonder het activity record te moeten openen
 Bepaal welke data getoond wordt en configureer de velden

Go with the (Business Process )Flow

Business Process Flows (BPFs) zijn niet meer weg te denken uit Dynamics 365. Ze kunnen helpen bij het on-boarden van nieuwe medewerkers, zorgen voor consistente input van data en bieden houvast voor medewerkers als ze problemen of projecten op een uniforme manier willen aanpakken.
In de Unified Interface zullen BPFs standaard minder schermruimte innemen en zijn ze ingeklapt, waardoor er meer plek is om je relevante data te tonen.

 

De flow wordt actief door erop te klikken, waarna je de uitgeklapte elementen kan verslepen en vastpinnen aan de zijkant van het scherm. Zo wordt maximale schermruimte benut.

 

Welke interface moet je nu kiezen?

De Unified Interface is beschikbaar voor alle nieuwe Dynamics 365 organisaties die nu opgestart worden en kan je standaard activeren voor volgende apps: Sales, Customer Service, Field Service en Project Service Automation. Bovendien kan je zelf je eigen business apps bouwen in de Unified Interface met de app-designer.

Waarom bestaat er ook nog iets als de web-client refresh kan je je dan afvragen? De nieuwe Unified Interface heeft op dit moment nog één nadeel, een aantal belangrijke functionaliteiten zijn nog niet beschikbaar zoals onder andere:

  • Advanced Find
  • Bulk Edit
  • Record Sharing
  • Run Workflow
  • Het persoonlijke opties menu

De verwachting is wel dat dit weggewerkt wordt in toekomstige releases van Dynamics 365. Afhankelijk van jouw business context en Dynamics 365 implementatie zal je voorlopig nog een keuze moeten maken tussen de twee nieuwe interfaces. Wil je volledige compatibiliteit met de legacy web-client, kies dan voor de web-refresh, kan je niet wachten tot de Unified Interface helemaal uitgerold wordt, werk dan in een app.

Het is wel duidelijk dat Microsoft met deze update een nieuwe weg wil inslaan met de Dynamics 365 applicaties, door een Unified Interface te introduceren die een consistente gebruikerservaring mogelijk maakt. Wij zijn in elk geval fan van de nieuwe look & feel!

Wil jij nu al de nieuwe interface?