Oktober is ondertussen achter de rug en wie onze vorige post goed gelezen heeft zou moeten weten dat er een nieuwe release van Dynamics 365 (D365) beschikbaar is: de October 2018 release. Veel nieuwe features zijn nog niet beschikbaar op het moment dat we deze post schrijven, maar gelukkig werden de release notes wel tijdig vrijgegeven en daar kan je al heel wat informatie in terugvinden. Om het jullie gemakkelijk te maken hebben we onze favoriete nieuwe features hieronder opgelijst.
Unified Interface – The Future of the Product
De Unified Interface (UI) werd geïntroduceerd in versie 9.0 en is de default interface voor nieuwe D365 omgevingen. Veel klanten werkten nog steeds met een hybride oplossing, omdat features zoals advanced find en bulk edit nog niet beschikbaar waren op de UI. Ook in v9.0 had Microsoft hier al een oplossing voorzien en de release van v9.1 geeft nogmaals aan dat Microsoft volop inzet op de UI:
- Als maar meer nieuwe zaken zijn enkel beschikbaar op de UI
- Apps in v9.1 kunnen enkel in UI gemaakt worden
- Microsoft bevestigt dat ze de klassieke web-interface uitfaseren
- Er werden out-of-the-box nieuwe controls toegevoegd voor bulk edits, advanced find, mergen en sharen van records en het uitvoeren van on-demand workflows
- Tot slot werd de navigatie verbeterd via enkele subtiele aanpassingen aan de sitemap en command bar.
Verder vallen ook volgende nieuwe functionaliteiten op:
- Afhankelijke Option Sets
Na de langverwachte multi-select Option Sets die in v9.0 werden gelanceerd, is het nu ook mogelijk om zonder code afhankelijke Option Sets te configureren. Deze feature is enkel beschikbaar voor de UI.
- Custom Controls in Process Flows
Custom Controls zijn visuele elementen die je kan activeren op formulieren en in views om velden met voornamelijk standaard data (tekst, getallen) op een alternatieve, vaak grafische manier weer te geven. Denk aan sliders, autocomplete velden, visuele option sets en editable grids. In de UI interface van de nieuwe release zullen deze elementen ook beschikbaar zijn in de Business Process Flow.
- Verbeterde LinkedIn integratie
De gekende Sales Navigator Widgets kunnen nu ook gebruikt worden in Business Process Flows.
Artificiële intelligentie voor Sales
Microsoft kondigde twee jaar geleden D365 aan als “modern, unified, intelligent and adaptable solutions that are integrated with Office 365 and natively built on Microsoft Azure”. Met de release van Dynamics 365 AI for Sales wordt er zeker een grotere stap in die richting gezet. Deze add-on voor de sales app moet ervoor zorgen dat gebruikers gestuurd worden in het nemen van beslissingen met betrekking tot hun verkoopproces. Hiervoor zal data uit verschillende systemen – waaronder Dynamics 365, Office 365 en LinkedIn – geanalyseerd worden en vertaald naar bruikbare inzichten voor gebruikers. Nieuwe features zijn onder andere:
- Predictive Lead & Opportunity Scoring helpt je om te focussen op de deals die het meeste kans hebben om te slagen
- Relationship Analytics geeft een duidelijk beeld in de interacties die je hebt met je klanten en geeft inzichten in de relaties die meer aandacht nodig hebben
- Notes Analysis: Op basis van de inhoud van een Note doet het systeem suggesties om nieuwe records aan te maken
- Connection Insights laat zien wie er binnen jouw organisatie interacties heeft met prospecten, gebaseerd op analyse van Exchange data
Verbeterde klantenservice door de updates aan Microsoft Portals
Een Microsoft Dynamics 365 Portal is een handige manier om jouw CRM data op een veilige manier beschikbaar te maken voor klanten, partners of interne medewerkers. Dynamics 365 Portals bevat een aantal templates waarmee je snel een online omgeving kan opzetten waar klanten kunnen inloggen en informatie uit CRM kunnen raadplegen en opzoeken. Sinds hun introductie in 2016 is de performantie van de Portals sterk verbeterd en elke update aan Dynamics 365 bracht ook in dit domein nieuwe features met zich mee en dat is bij deze release niet anders.
Naast een vereenvoudigde manier om Portal data te migreren tussen verschillende omgevingen en een vernieuwde portal editor, springen volgende integraties in het oog:
Beheer van SharePoint Documenten
Je kan nu documenten uit SharePoint Online die gekoppeld zijn aan Dynamics 365 weergeven op je portal pagina’s. Hieraan kan je dan een security model koppelen om volgende acties toe te laten aan portal gebruikers:
- Toevoegen van Documenten
- Documenten raadplegen en downloaden
- Documenten verwijderen
- Folders aanmaken
Power BI weergave
Klanten met een Power BI licentie kunnen nu ook hun Power BI dashboards, grafieken en rapporten weergeven op portal pagina’s. Vroeger was het zeer complex om deze weergaves op een veilige manier in een portal te integreren. Met deze update kan het veel eenvoudiger, maar wel nog steeds met behulp van liquid code op je portal pagina.
On-Premise Update
Last but not least: er is met deze release ook een nieuwe update voor Dynamics 365 on-premise beschikbaar. De vorige update dateert al weer van 2016 en sindsdien zijn er toch wat zaken gewijzigd aan de verschillende Customer Engagement apps. Zo zal het nu ook mogelijk zijn om apps te bouwen in de nieuwe UI, is er nu ook een Field Service app en zijn de insights van de Relationship Assistant ook beschikbaar.
Desondanks deze nodige update aan on-premise blijft Microsoft de focus leggen op hun online klanten en blijft de on-premise versie achterop hinken qua features
Is dit alles?
En wat dan met updates aan bijvoorbeeld de Marketing app, Resource Scheduling en het nieuwe PowerPlatform? Ze zitten ook in deze release, maar het is uiteraard niet mogelijk om release notes van meer dan 200 pagina’s samen te vatten in één blogpost en hebben we slechts enkele features toegelicht.
Wanneer kan je als Dynamics 365 klant dan de nieuwe functionaliteiten beginnen testen? Versie 9.1 zal automatisch uitgerold worden naar klanten vanaf oktober 2018, maar als je goed leest dan geeft Microsoft zichzelf de tijd tot maart 2019 om alles beschikbaar te maken. Zodra een update van een toepassing beschikbaar is voor jouw organisatie, zal je deze zien staan in het admin center van D365. Van hieruit kan je dan elke update afzonderlijk uitvoeren.
Het nieuwe proces van automatische updates voorziet in elk geval dat alle klanten die nu nog op een 8.2 versie zitten, ten laatste op 31 januari 2019 gemigreerd moeten zijn naar versie 9.1.
En daarna is het weer uitkijken naar de release notes van v10, welke beschikbaar zal zijn vanaf april 2019.